söndag 27 november 2011

LCHF - Lussekatter

Jag bakade jag lussekatter a la LCHF fast några med russin i. Glömde visst ta ett foto efter bakningen. Receptet hittade jag här.

Recept för 10 st LCHF- lussekatter:
4 ägg + 1 gula
2-3 msk erythritol ( sötrix, sötin och sukrin) och 1/4 krm stevia eller  2 tsk steviasocker (färdig blandning)
50 gram smält osaltat smör
1 dl grädde
1 dl kokosnötsmjöl
4 msk fiberhusk
2 tsk bakpulver
1 påse saffran 0,5 gram
1 äggvita för pensling

Gör så här:
Vispa ägg och sötning, fluffigt i gärna bortemot 5 min.
Ta i  smälta smöret, saffran och grädden, vispa samman.
Blanda de övriga torra ingredienserna väl och blanda ner dem väl i smeten.
Låt svälla i minst 5 min.
Rulla sedan 10 styck smala korvar och snurvla till dem i ändarna, så som alla lussekatter bör snurras. Pensla med lite vispad äggvita.  Grädda i 175 grader i ca 15 min.

Jag tycker inte alls om Steviasocker! Det blir en konstig eftersmak tycker jag! Receptet var helt ok om man bortser från steviasmaken. Tyvärr föredrar jag mina lussekatter som inte är LCHF. Jag hade högre förväntningar och blev lite besviken. Jag önskar att jag hade kunnat säga att de smakade som vanliga lussekatter men skit också. Det är bara att inse att vissa grejer ska man kanske bara skita i när originalet är så gott. Dumma socker och vetemjöl.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar