torsdag 2 juni 2011

Ostkaka

Bild: Privat
Ostkaka är en favorit och under veckan har jag redan testat att göra två stycken. Den första blev lite för salt för min smak men den jag gjorde igår blev mycket bättre. Nu måste jag experimentera lite till innan jag hittar den perfekta ostkakan men här får ni mitt bästa recept hittills:

Ingredienser:
250 g keso
1 bittermandel
8 sötmandlar
2 dl grädde
4 ägg
ev 1 tsk lönnsirap eller Stevia
smör till ugnsformen
ev mandelspån på toppen
Servera med grädde och valfria bär exempelvis jordgubbar

Börja med att sila keson i en sil. Vätskan ska försvinna och kvar en fast ostmassa. 

Mal mandlarna.

Smörj in ugnsformen.

Vispa grädden. Blanda i keso, malda mandlar, ägg och ev lönnsirap.

Toppa med lite mandelspån och rör runt lite.

Grädda ca 50-60 minuter i mitten av ugnen på 175 grader.

Anledningen till att jag har lönnsirap i är för att få i lite sötma. Lönnsirap innehåller 63 g kolhydrater (varierar dock mellan olika märken). Det är dock mindre än honung. Det är helt valfritt om ni vill ha lönnsirap i. Annars funkar alltid Stevia.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 
Uppdaterat! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar