torsdag 13 oktober 2011

Ljust LCHF-bröd

Bilder: Privat
Idag har jag bakat ett ljust bröd som blev jättebra! Jag tycker att det var lätt och inte mastigt alls. Lagom tycker jag. Receptet kommer från 56kilo. Dock blev det en liten förändring i mitt fall för jag fick byta kokosfettet (som jag saknade) mot smör. Tror inte att det blev så stor skillnad annat än färgen men jag hade den längre i ugnen än enligt receptet:

Till ett bröd (jag fick ut 24 skivor)
 4,5 mandelmjöl
6 msk sesamfrön
6 msk fiberhusk
3 tsk bakpulver
1,5 tsk salt (nästan pga smöret)
6 ägg
3 dl creme fraiche
6 msk smält smör eller kokosfett

Blanda de torra ingredienserna.
Tillsätt det smälta fettet.
Låt svälla i 5 minuter.
Häll sedan ner smeten i en bakpappersklädd brödform.
Grädda i 20 minuter i ca 45 minuter. Det är bra att ha folie den sista kvarten


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar