fredag 21 oktober 2011

Mat i samband med graviditet, amning och barn?

Nu dröjer det några år tills vi planerar att skaffa barn men ändå intresserar jag mig för dessa frågor. Efter att ha läst mycket kvinnors erfarenheter och sett mina vänners erfarenheter har jag bestämt mig. Jag kommer att äta LCHF under graviditeten men hur strikt vet jag inte än. Detta på grund av att de blivande mammorna har sluppit: svullnad, illamående, onödig viktuppgång, bra prover, smidig förlossning mm. Sedan är säkerligen en graviditet individuell. Men att se med egna ögon hur bra en graviditet kan vara med LCHF är motiverande! Jag kommer inte äta socker och andra dåliga livsmedel eftersom jag redan nu bojkottar dem. Varför skulle jag ge mitt barn den starten när jag vet så mycket om de följder som kan komma.

Nästa steg är amning. Då kommer jag att äta precis som vanligt enligt LCHF. Ingen förändring mot graviditeten eftersom jag inte tror att barnet mår bra av stora kostförändringar. Förhoppningsvis kommer amningen att fungera och jag kan helamma upp till 6 månader. Får jag problem får jag ta till mjölkersättning eller något. Efter 6 månader kan vi introducera egengjord barnmat. Den maten ska vara som vår fast mixad. Vet inte hur strikt så det får tiden utvisa. Sedan skulle jag vilja amma upp till 2 år om det är möjligt. Det kan handla om att amma på kvällar eller när det går. Man kan frysa in bröstmjölk vilket kan vara bra då pappan är hemma.

Jag kommer att VÄGRA välling! Aldrig att jag kommer att ge våra barn det! Jag blev ännu mer säker när jag läste detta och kommentarerna. 

Vi vill att våra barn ska äta enligt LCHF men den behöver inte vara lika strikt som vi. Nu kan vi äta små mängder frukt och rotsaker så jättestrikta är vi inte. Men det handlar om några gånger per månad. Barn vill äta det föräldrarna äter. Äter vi bra livsmedel kommer även barnen att göra det. Jag har verkligen inget behov av godis, chips och annat. Det kan jag vara utan. Släkten får också ta och respektera kosten som våra barn äter. Vilket inte kommer att vara något problem då även mina föräldrar äter LCHF.

Jaja detta är mina funderingar inför framtiden. Men jag behöver inte fundera så mycket på det. Det var skönt att få skriva av sig lite! Jag dömer ingen som gör annorlunda utan detta är något jag tror på sedan får alla andra göra som de vill.

1 kommentar:

  1. Hej! Vad kul att du gillar min blogg! Gissar att du hittade hit via Dessi?

    SvaraRadera